The New Cognition Project Die Zukunft des Denkens

November 20, 2012

Fragmented thinking

Filed under: — spaulsen @ 11:46 am

Fragmentiertes Denken

How will the thinking develop in futur? In the context of new tecnologies human thinking may get a minor part of complex information processing. In this way specialisation may also lead to fragmentation of thinking. Thinking abilities of specialists may decline in the future.

Es erscheint keinesfalls sicher, dass sich unser Denken mit der Entwicklung neuer unterstützender Technologien positiv weiter entwickelt. Auch die andere Zukunftsvorstellung, scheint möglich, dass unser Denken schrittweise fragmentiert. Wo bereits komplexe Integrationsprozesse durch lernfähige künstliche neuronale Netze möglich werden, kann der menschliche Anteil an den Produkten geistiger Leistungen geringer werden. Das Denken könnte sich darauf beschränken, maschinelle Ergebnisse zur Kenntnis zu nehmen und diese in Handlungen umzusetzen. Bereits jetzt ist es so, dass der Workload von Technikern, Ingenieuren und Piloten deutlich abnimmt und ein neues Problem entsteht, dass wir als eine vermehrte Denkträgheit bezeichnen. Diese lässt sich psychologisch untersuchen und besteht vor allem in einer Anstrengungsvermeidung bei kognitiven Aufgaben, insbesondere Rechenoperationen in den vorgenannten Berufen. Denken wird damit auf das Notwendigste beschränkt und fragmentiert.
Andererseits könnte es sich angesichts der starken Zunahme von Informationen auch als erforderlich erweisen, solche fragmentarischen Denkstile aus zeitökonomischen Gründen gezielt zu schulen und zu trainieren.

Another view at language change or should it be called language degeneration could be the result of the new tecnological language. Here is one very interesting fragment of the latest McKinsey report:

“…So if we thought it was really important for everyone in the United States to speak English, and hopefully for a large majority maybe to speak Spanish, why shouldn’t people understand how to “speak” JavaScript? I don’t know. And how do you think about now graduating or matriculating millions and millions of kids who “speak” technology as proficiently as they speak a verbal language?

And probably what you find is, if you actually had knowledge of a technical language, you would probably “speak” that language more in your daily life than the actual verbal language. I think coding is the blue-collar job of the 21st century. There’s nothing wrong with that. We are in a world right now where these abstractions are getting so good. What it meant to code 10 or 15 years ago when I was learning was actually a very difficult premise, in my opinion.

These are extremely low-level languages. You’re dealing with hardware in a way that you don’t have to, today. We’re so well abstracted that, in four or five years, my children will code by drawing things on a page and it will translate it into code. So what it means “to code” is becoming a simpler definition, which means by extension that more people should be able to do it.

So it is the type of thing that I think is universally translatable. Learn to code; everything else is secondary. College doesn’t matter that much. It is the most important job of the next hundred years.”

About the authors

Chamath Palihapitiya is founder and managing partner of The Social+Capital Partnership. This interview was conducted by James Manyika, a director in McKinsey’s San Francisco office.

This statement shows, that language change in a way of fragmantation is well discussed in eonomy. In this articel of Mc Kinsey in the context of disruptive tecnologies obviously coming from computer sciences.

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